Van 20 graden naar de sneeuw - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Chelsea Disseldorp - WaarBenJij.nu Van 20 graden naar de sneeuw - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Chelsea Disseldorp - WaarBenJij.nu

Van 20 graden naar de sneeuw

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

21 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het werd weer eens tijd om een blog te schrijven. De afgelopen weken heb ik kennis gemaakt met wat extremen die Nieuw-Zeeland te bieden heeft. Het ene weekend genoot ik namelijk van 20 graden, terwijl ik het weekend daarop aan het skiën was.

Voordat het tijd was om van warm winterweer te genieten was het eerst tijd om helemaal een wereldburger te worden en als Nederlander Independence Day te vieren in Nieuw-Zeeland. Aangezien er een ‘White House’ is in Auckland, besloten we om daar heen te gaan. Toen we naar binnen wilden gaan, bleek dit echter een stripclub te zijn. Toch niet zo’n goed idee dus om daar het Amerikaanse feestje te vervolgen :P. We hebben dan ook maar een gezellige bar opgezocht.

De volgende dag stond de trip naar de Bay of Islands op het programma. Dit is het noorden van Nieuw-Zeeland en wordt zo genoemd omdat er maar liefst 144 eilandjes zijn. Het gebied staat verder bekend om het mooie weer. Ook dit weekend was het rond de 20 graden, zeker niet verkeerd voor de winter ;). Onderweg zijn we nog gestopt bij Parry Kauri Park, waar we twee beroemde Kauri bomen hebben bekeken. Ook hebben we ermee geknuffeld. Dat schijnt immers geluk te brengen ;). We verbleven in Paihia en zijn zaterdag naar de Treaty Grounds gelopen. Hier is in 1840 een verdrag getekend tussen Engeland en de Maori’s. Erg bijzonder om op dit historische grondgebied te lopen en de omgeving was ook schitterend. Ook dit hostel had een Jacuzzi, dus voor de BBQ hebben we daar nog even goed gebruik van gemaakt. Veel hostels bieden goedkoop een BBQ diner aan. De vorige BBQ in een hostel in Rotorua was echter ver van goed, dus de verwachtingen waren niet zo hoog, maar de BBQ was super hier in het Base hostel.

Zondagochtend heb ik eerst NL-Costa Rica gekeken. Wonder boven wonder was ik de enige Nederlander in heel het hostel.....dus zelf maar genoten van de overwinning en daarna de ferry gepakt naar Russel, de eerste permanente Europese havennederzetting in Nieuw Zeeland en nog steeds een erg authentiek plaatsje. Hierna weer terug gegaan naar Auckland, waar ik maar voor 3 dagen hoefde te werken deze week.

Ik moest namelijk nog een keer naar het kantoor in Christchurch om wat collega’s te trainen en te praten over de processen die nog niet gedocumenteerd zijn. Toen ik zei dat ik dit graag wilde combineren met een weekend Queenstown (de plaats die ik absoluut moest bezoeken volgens de taxichauffer die mij van het vliegveld naar mijn kamer bracht) kreeg ik spontaan aangeboden om voor een lang weekend te gaan. Super lief, zeker aangezien mijn tickets ook nog betaald werden :).

Donderdagochtend vroeg vloog ik dus naar Queenstown. Dit is een plaatsje ten zuiden van het Zuidereiland, zo’n 1070 kilometer van Auckland. Queenstown staat bekend als het wintersportdorpje en de party city van Nieuw-Zeeland. Ik had al erg veel goede verhalen gehoord van andere stagiares die er al geweest waren en deze verhalen bleken helemaal te kloppen. Het was echt geweldig en schitterend! In Queenstown zelf lag geen sneeuw, maar wel op de bergen eromheen. Ik had de intentie om mijn skydive hier te doen, maar ze hebben er alles aan gedaan om dat te laten mislukken...:( In totaal is het namelijk 6x! niet doorgegaan vanwege een beetje regen of te veel wolken. Nu dus maar hopen dat ik het in Australië wel kan doen.

Er bleven gelukkig genoeg toffe dingen over om wel in Queenstown te doen. Donderdag heb ik eerst voor lunch een Fergburger gegeten. Dit is een wereldberoemde hamburger, terwijl er slechts 1 locatie is waar je het kan eten. De wachttijd was een half uur, maar het was het zeker waard! Later hoorde ik dat de wachttijd ’s avonds zelfs 1 uur is. Je moet wat over hebben voor een lekkere burger :P. Na deze smaaksensatie heb ik de gondel genomen en genoten van het prachtige uitzicht. Vrijdag ben ik naar de botanische tuinen gelopen en heb ik Queenstown Hill beklommen. ’s Avonds ben ik met een groep Australiërs gaan stappen. Erg grappig was dat zij zich doodschaamden dat ze maar 1 taal kunnen spreken. Nadat ik ze kaartje blazen had geleerd en zij mij kennis hebben laten maken met ‘cross the river’, zijn we naar wat bars gegaan, waar nog veel meer Australiërs waren. Het was goed te zien dat het vakantie was daar. Na deze avond kan ik zeggen dat Queenstown niet voor niets het stempel ‘party city’ heeft.

Zaterdag was ik nog het dichtsbij mijn skydive. We zijn namelijk naar de dropzone gereden en hebben daar 1 uur gewacht met de hoop dat het zou opklaren..Het was iig een mooi tripje... ’s Avonds stond ‘night skiing’ op de planning. Dit was echt een super ervaring, skiën met de volle maan boven je. Er zijn niet veel mensen die dat kunnen vertellen.

Zondag ben ik met de bus naar Christchurch gegaan. Dit was een rit van 8 uur, maar de tijd vloog voorbij, een beetje bijgeslapen (ja een stage in Nieuw-Zeeland is best vermoeiend :P) en genoten van de prachtige omgeving. Vooral de stop bij Lake Takapo was gaaf. We passeerden ook wat dorpjes waar het in de winter wel 10 graden kan vriezen, terwijl het er in de zomer 40 graden is! Vervolgens vier dagen in Christchurch gewerkt en vrijdagochtend weer naar Auckland gevlogen. Vrijdagavond en zaterdag waren verder twee typische ‘studentendagen’. Denk dat uitleg niet noodzakelijk is ;). Wat nog wel bijzonder was om te zien was een demonstratie voor een ‘vrij Palestina’. Dit laat maar weer eens de invloed van globalisering zien. Een grote groep liep mee in de demonstratie die helemaal rustig verliep verder.

Zondag ben ik gaan black water raften. Dit is met een rubbere band je weg banen in een grot, wat inhoudt lopen, dobberen en van wat watervalletjes afspringen. Ondanks dat ik helemaal geen fan ben van donkere en kleine ruimtes, wilde ik het absoluut doen en daar heb ik zeker geen spijt van. Op een gegeven moment maakten we een lange rij door elkaars band vast te houden en deden we onze lampen uit zodat we de glow worms al dobberend konden aanschouwen. Glow worms zijn eigenlijk wormachtige larven van een carnivore mug. Ze gebruiken hun gloeiende lichten om kleine vliegende insecten aan te trekken in een valstrik van kleverige draden. De naam glow worm wordt simpel gebruikt, omdat dat een stuk aantrekkelijker klinkt voor toeristen ;). Na de bijzondere ervaring in de grot, bood een aardige Libanese man mij ook nog eens aan om mij de foto’s te mailen over 3 weken als hij weer thuis is, zodat ik daar geen 20 euro voor hoefde te betalen. Hij had ze immers al gekocht. Nog geen foto’s dus bij dit verslag, maar ze zullen nog volgen.

De tijd is inmiddels echt voorbij gevlogen. Ik heb nog maar 2,5 week in Nieuw-Zeeland. Die weken staan vooral in het teken van afscheidsetentjes en- feestjes, aangezien veel mensen binnenkort vertrekken.

Mijn feitjeslijst van Nieuw-Zeeland kan ik ook weer verder uitbreiden:
- Het land is echt gemaakt voor backpackers: naast alle hostels en informatiewinkeltjes zijn er veel schone, publieke wc’s en zijn er veel busbedrijven die vervoer van stad naar stad aanbieden. Op die manier kan je gemakkelijk door heel het land reizen.
- Werknemers zijn hier vrij goed beschermd. Na een proefperiode van 3 maanden krijg je meestal namelijk gelijk een vast contract. Je kan dan alleen ontslagen worden als je 3 keer iets heel erg fout hebt gedaan.
- Als je ouders er toestemming voor geven mag je school al verlaten als je 16 bent en vanaf je 17e heb je geen toestemming meer nodig. Na het verlaten van je school, helpt school zelfs mee om een baan te vinden....
- Er zijn 7 schapen per persoon hier in Nieuw-Zeeland
- En om Ria’s vraag te beantwoorden. Ik heb hier nog geen publieke BBQ’s meegemaakt, maar er zijn wel heel veel restaurants waar BYO (‘bring your own’ (drinks)) heel normaal is.

Ondertussen heb ik ook meerdere filmpjes gemaakt. Zie daarvoor https://www.youtube.com/channel/UC_qJs62dr9Qp7AjaqMicPrw/videos.

Liefs Chelsea

  • 24 Juli 2014 - 06:52

    Coby:

    Wauw Chelsea, wat maak jij een hoop gave dingen mee ! Echt helemaal gaaf ! Geniet er nog maar van !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

Actief sinds 02 Mei 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 6948

Voorgaande reizen:

04 Mei 2014 - 15 September 2014

Stage Nieuw-Zeeland / backpacken Australië

Landen bezocht: