All Blacks, Hobbiton en Hot Water Beach - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Chelsea Disseldorp - WaarBenJij.nu All Blacks, Hobbiton en Hot Water Beach - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Chelsea Disseldorp - WaarBenJij.nu

All Blacks, Hobbiton en Hot Water Beach

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

02 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het weekend na de conferentie stond een trip naar Hamilton en Hobbiton op het programma. Hamilton is op zich niet zo’n bijzondere stad, maar ’s avonds was hier de rugbywedstrijd All Blacks (Nieuw-Zeeland) – Engeland. Een van de dingen die je zeker moet doen als je in Nieuw-Zeeland bent is de All Blacks live aanschouwen. Na overdag de Botanische Tuinen bezocht te hebben was het zover. Helaas was het weer erg slecht en hoorden we dat we niet overdekt zouden staan.... Eerst dus maar een bar opgezocht om in de stemming te komen en nog niet nat te regenen. De bar was super druk met allemaal Engelsen en Kiwi’s dus dat in de stemming komen was zeker geen probleem. Gelukkig klaarde het wat op en zijn we tijdens de wedstrijd amper nat geworden :). We hadden een super goede plek, aangezien ze de haka onze kant op deden (https://www.youtube.com/watch?v=X6bKOYAiOvM) en we alle tries van de All Blacks in de 1e helft nagenoeg voor onze neus zagen. Voor de niet rugbykenners, zoals ik tot 1,5 week geleden :P, je maakt een try wanneer je de bal neerlegt over de achterlijn. Dit levert 5 punten op en daar kunnen nog 2 punten bijkomen als je de vrije trap tussen de palen schiet. Een andere manier om te scoren is via een vrije trap na een overtreding (3 punten). Ja, zelfs met rugby is niet alles geoorloofd ;). De All Blacks speelden de 1e helft echt super goed. We zagen 4 tries en dat terwijl er tijdens de 1e testwedstrijd tussen beide landen slechts 1 try was in de laatste seconde! De tweede helft was wat minder, maar uiteindelijk werd de wedstrijd toch ruim met 36-13 gewonnen!

Dat rugby super populair is hier ervaarden we al 3 weken voor de wedstrijd toen we een hostel wilden boeken. Elk bed in elk hostel en ook elk hotel was al geboekt! Er zat niks anders op dan in een ander plaatsje slapen of.....toch niet, 1 dag voor de wedstrijd was er ineens een 2-persoons appartement vrij. Aangezien het in Canada en Amerika heel normaal is om dat voor 5 mensen te boeken en dan gewoon op de grond te slapen, kozen we daar voor. Het was immers op loopafstand van het centrum en stadion. Interessant om zo meer dingen te leren over de cultuur in Noord-Amerika ;)

De volgende dag gingen we naar Hobbiton. Ik denk niet dat verdere uitleg daarover noodzakelijk is, maar mocht je nog nooit gehoord hebben van The Hobbit en Lord of the Rings, deze twee wereldberoemde films zijn daar deels opgenomen. Ik voelde me voor even een echte hobbit met al die kleine huisjes om me heen. Een typisch hobbitdrankje in de Green Dragon pub rit er maakte de trip compleet.

Na dit weekend heb ik nog meer over de Canadese cultuur geleerd. Woensdag was namelijk de 21ste verjaardag van mijn flatgenoot. Het was mijn eerste viering van een Canadese 21st birthday, maar het was zeker geslaagd!

Afgelopen zaterdag ben ik met 13 andere stagiaires naar Coromandel gegaan. Het toppunt van integratie ervaarde ik tijdens de rit er naar toe. Ondanks dat de buitenlanders in andere auto’s zaten werd er gewoon Engels gesproken (in een auto met 5 Nederlanders dus). De dag in Coromandel was echt super relaxt. Eerst zijn we naar hot water beach gegaan. Hier kun je bij eb een gat graven, waarna er heet water, dat wel 64 graden kan zijn!, omhoog komt. Dit was erg speciaal. Het water was soms zelfs te heet om in te zitten! Dus dan maar af en toe de zee in om af te koelen. Nu kan ik ook zeggen dat ik ’s winters in de zee heb gezwommen haha en het was niet eens koud.

Na hot water beach hebben we geluncht bij een wijnmakerij van locals. Hier kwamen we op het idee om de dag af te gaan sluiten met een kampvuur op het strand. De man van de wijnmakerij vond dit echt super om te horen en gaf ons graag wat boomstammen en dennenappels mee. Ook gaf hij ons nog tips waar we het het beste konden doen, zodat de inwoners het niet zouden zien :P! I love the locals :).

Voor het kampvuur stond nog een bezoek aan Cathedral Cove op het programma. Cathedral Cove is een bijzondere rots met een grote opening erin. Hier hebben we een paar uurtjes rondgelopen in de bergen, over het strand en de rotsen en zagen we ook nog een baby egel. Super schattig :)

Inmiddels was het al donker, maar we hadden het hout niet voor niets meegekregen, dus op naar het strand! Gelukkig waren er genoeg jongens die het kampvuur aan kregen en ook aan konden houden! :P Het was echt genieten! Een kampvuur, muziek, mega veel sterren, het geluid van de golven en goed gezelschap, wat wil je nog meer. Om half 11 uiteindelijk toch maar besloten om aan de 2,5 uur durende rit richting Auckland te beginnen. In Nederland is dat ver, maar hier is het slechts 2,5 uur.

Zondag was een relaxt dagje. Eindelijk eens uitgeslapen, een zeiltochtje van 1 uur gemaakt, het maritiem museum bezocht en vroeg naar bed gegaan. De wekker stond namelijk om 3 uur om de wedstrijd te kijken. We hebben ons 88 minuten lang afgevraagd waarom we zo vroeg zijn opgestaan, maar konden uiteindelijk toch nog feesten!

Gelukkig mocht ik maandagochtend wat later beginnen op stage haha. Daar gaat alles nog steeds prima. Gister hadden we de maandelijkse “bier-en-pizza-vergadering” met beide kantoren. Na een discussie over promapp en het reviewen/publiceren van processen, werd er zelfs een voorstel gedaan om mij voor de komende weken aanwezig te laten zijn bij de managementmeetings, zodat we kunnen bespreken hoe Digiweb procesgericht kan worden. Het voelt dan ook zeker niet alsof ze me behandelen als slechts een stagiare. Morgen schijnt er een te zijn dus ben benieuwd of ze dan nog steeds mijn aanwezigheid wensen haha.

Na het Italiaanse eten van gister, staat er voor vandaag een tapas/sangria etentje op het programma met Stagereizen. Het is erg makkelijk om internationaal te eten hier in Auckland en het voelt dan eigenlijk ook helemaal niet dat ik zo ver weg ben van Nederland.

Het vorige blog sloot ik af met wat weetjes over Nieuw-Zeeland. Dit lijstje kan ik inmiddels verder uitbreiden:
- Alle Aziaten hier, en dat zijn er heel veel! (ongeveer 20%), lopen zoooo langzaam en met hun hoofd naar beneden.
- Hier kennen ze ook een VrijMiBo, alleen komt het bier hier al tevoorschijn tijdens het werk. Misschien toch maar eens bier leren drinken haha.
- In de bus moet je maar gokken wanneer je eruit moet. De haltenamen worden nergens weergegeven in de bus en ook niet omgeroepen.
- Ze kennen hier ook een soort van OV-chipkaart. Alleen kunnen ze wat dat betreft nog veel leren van NL, aangezien ze hier kaarten per stad hebben....
- Ik heb nog nooit zoveel regenbogen gezien. Ze moeten hier allemaal heel rijk zijn.... Soms zie ik er wel 3 per dag.
- Het is niet mogelijk om een ë te typen met een kiwi toetsenbord.

Tot zover weer mijn verhalen van de afgelopen weken.

Liefs Chelsea

• 07 Juli 2014 - 19:26

Ria:

Wat heb je al een hoop gezien en gedaan!
    En ja, drinken moet je daar leren....maar vooral het hebben van een kater, ziek zijn en er over opscheppen!
    In onze tijd begonnen ze ook inderdaad vroeg met drinken, waren ze al vroeg op de avond dronken en werd het zodoende ook meestal niet zo laat.
    En brengen ze nog steeds hun eigen vlees en drank mee als ze naar een barbecue gaan? Of is het daar, nu het winter is, te koud voor?
    Leuk om zoveel herkenbare eigenschappen van die gekke kiwi's te lezen.....blijf vooral schrijven!