Van Port Macquarie tot en met Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Chelsea Disseldorp - WaarBenJij.nu Van Port Macquarie tot en met Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Chelsea Disseldorp - WaarBenJij.nu

Van Port Macquarie tot en met Fraser Island

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

02 September 2014 | Australië, Rainbow Beach

Wat was Port Macquarie een leuk plaatsje zeg! Het begin was wel erg slecht, maar dat werd daarna zeker goed gemaakt. Bij aankomst in Port bleek dat er ’s ochtends brand was geweest in het hostel dat ik geboekt had….Echt super erg voor de eigenaren. Gelukkig is niemand gewond geraakt en zijn de spullen van de backpackers ook niet in rook opgegaan, maar ik begreep dat de managers en wat mensen die daar werkten wel alles kwijt zijn….. Het hostel was dus grotendeels zwart en stonk nog erg. Iemand van het YHA hostel reed mij erheen om te kijken wat de bedoeling was, maar het was al snel duidelijk dat ik hier dus niet kon verblijven. Gelukkig werd er gelijk wat geregeld en mocht ik in het luxere YHA hostel verblijven voor dezelfde prijs. Verder heeft het heel de dag geregend. Bij aankomst om 2 uur regende het en het is pas droog geworden de volgende morgen rond een uurtje of 9. Het weerbericht gaf zelfs regen aan voor meerdere dagen dus ik was erg blij dat het toch een keertje ophield. Ik had namelijk maar één volledige dag en wilde die dag dan ook nagenoeg alles zien.

Dat alles zien hield in heel veel lopen. Ondertussen is dat wel normaal geworden, zeker ook na al die bergwandelingen in Nieuw-Zeeland, maar ik weet wel zeker dat ik op vakantie nog nooit zoveel heb gewandeld. Eerst heb ik de Coastal Walk gelopen; een wandeling van zo’n 8 kilometer langs de stranden die eindigt bij een vuurtoren. Hier zag ik een groep dolfijnen! Daarna ben ik nog een stuk verder gelopen, omdat ik een kameelrit wilde doen. Ik zag echter op het strand geen enkele kameel….Even later zag ik een bord dat dit verklaarde:”no camel rides today :(”.. Helaas. Dus maar weer de coastal walk teruggelopen. Totaal niet verkeerd hoor gezien het schitterende weer (zo’n 20 graden terwijl het hier nog steeds winter is) en de omgeving. Vervolgens ben ik naar het enige koalaziekenhuis ter wereld gegaan. Om 3 uur was het voedertijd en ook tijd voor een rondleiding. Er werd veel interessante info verteld, maar het was toch ook wel zielig allemaal. De grootste bedreigingen voor de koala’s zijn auto’s, honden, mensen die de eucalyptusbomen kappen en wat ziektes. Elke koala had een naam die bestond uit twee delen; het 1e deel voor de plaats waar het gevonden is, het 2e deel was bedacht door degene die de koala vond en het ziekenhuis inlichtte. De bedoeling van het ziekenhuis is om de koala’s te genezen en weer terug te brengen naar hun leefomgeving, maar dit is niet altijd mogelijk. Er wordt 24/7 gewerkt door voornamelijk vrijwilligers. De vrouw van de tour gaf de locals ook nog wat tips mee: zorg dat je hond ’s nachts binnen is en leg een touw in je zwembad (als je die hebt natuurlijk :P), zodat de koala’s eruit kunnen klimmen.

Na het koalaziekenhuis ben ik rond de Creek gaan lopen. Hier hoorde ik veel vogelgeluiden, maar heb ik helaas niet echt wilde dieren gespot. Wilde papegaaien zag ik echter genoeg in de palmbomen in het dorpje. Blijft toch special dat die mooie groene vogels overal rondvliegen hier. Het laatste wat ik nog wilde zien was de Breakwall. Dit is een lange rij rotsen langs het water waar iedereen op kan schilderen. Honderden rotsen zijn inmiddels beschilderd door mensen vanuit alle windstreken. Toen ik langs de Breakwall liep zag ik eerst veel pelikanen en daarna nog eens twee keer een groep van zo’n 5 dolfijnen :). Al met al dus een topdag gehad in een super relaxt en mooi plaatsje.

De volgende ochtend ben ik op de boot op zoek gegaan naar walvissen. We hadden super veel geluk. Eerst zagen we zo’n 4 dolfijnen rondom de boot en toen we goed op zee waren, waren er op een gegeven moment zo’n 6 walvissen die rond en zelfs onder de boot zwommen. Wat zijn die beesten groot zeg!! Super cool om ze van zo dichtbij te zien. Hierna ben ik met de bus naar Coffs Harbour gegaan. In het hostel daar (Aussitel) werd elke dag en avond wat georganiseerd. Voor de 1e avond was het een tafeltennistoernooitje. Dit was erg gezellig en een goede manier om iedereen te leren kennen.

De volgende dag gingen we naar Emerald Beach, een strand met een parkje eromheen waar wilde kangaroos te vinden zijn. We konden erg dichtbij de kangaroos komen en de omgeving was wederom (of nog steeds :P) schitterend. ’s Middags ben ik gaan kajakken met een Nederlandse. Ik merkte gewoon dat ik soms echt even goed na moest denken tijden het Nederlands praten haha. We hebben een paar uur in een smal riviertje/moeras doorgebracht en kwamen terug met een natte kont, aangezien er hier gaten in de kajaks zitten…’s Avonds werd er een pubquiz georganiseerd in het hostel. Gezien de hoeveelheid Engelsen in het hostel was de quiz erg Engels georiënteerd…Gelukkig zat ik in een team met twee meiden uit Engeland. Al hielp dit niet voor de Pokémonronde….

De volgende dag, 20 augustus inmiddels, ben ik naar een eiland gelopen en heb ik wat langs de kustlijn gelopen. Daarna ben ik naar een van de meest interactieve ‘dolfinariums’ ter wereld gegaan. Hier heb ik o.a. een kus gekregen van een dolfijn en een zeehond, een dolfijn geaaid, een zeeleeuw gevoerd en een dolfijnen en zeeleeuwenshow gezien. Na deze ervaringen ben ik met de bus naar Byron Bay gegaan. Op een gegeven moment zaten we maar met zijn 3en in de bus. Dat is zelfs voor het laagseizoen zeldzaam, maar wel lekker rustig en een ander voordeel van backpacken in het laagseizoen is dat alles veel en veel goedkoper is :).

In Byron Bay wachtte een warm welkom. Toen ik uit de bus stapte, stonden er namelijk 6 jongeren met een surfboard met daarop hostelinfo op mij te wachten. Ik moest ze helaas teleurstellen, aangezien ik in Sydney een aardige deal had gekregen voor 15 overnachtingen in Nomads. Ik verbleef in de Arts Factory en er was nou net niemand van dat hostel aanwezig. Ik had al enkele verhalen gehoord over dit hostel en de hippiecultuur dus toen er enkele minuten later een jongen met dreadlocks en wat lichtgevende ballen in zijn hand aan kwam lopen wist ik al snel dat dit mijn pick-up moest zijn :p. (later bleek trouwens dat die hippiecultuur niet echt aanwezig was)

Helaas betekent Byron Bay in het Aboriginaltaaltje volgens mij regen, want ik heb nagenoeg 2,5 dag regen gehad… 21 augustus ben ik naar Nimbin gegaan. Dit is het hippiedorpje van Australië en de enige plek in Oceanië waar coffeeshop hetzelfde betekent als in Nederland :P. Aangezien ik de enige Nederlander in de bus was, werd mij dan ook al snel gevraagd of Nimbin is zoals Amsterdam….. Het was erg leuk en grappig om rond te wandelen in Nimbin. Het barstte er van de kleurrijke winkels, kunst en hippies die armbandjes enzo verkochten. Helaas was het museum enkele weken geleden in rook opgegaan….Enkele jongeren in de bus hadden naast rondkijken ook goed geshopt, waardoor ze erg melig waren de rest van de middag. Na Nimbin zijn we naar een park gereden voor een BBQ. De chauffeur waarschuwde al dat enkele vogels op de hamburgers en worstjes uit waren… Al snel was een jongen zijn hamburger kwijt en uiteindelijk wist een vogel ook een stuk worst van mijn bord te grijpen (al kon ik de eerste aanval nog afslaan….). Wat een brutale beesten waren dat zeg (een foto van de dader is bijgevoegd…). Na de BBQ zijn we door het regenwoud gereden (een erg avontuurlijke trip vanwege de smalle wegen en alle kuilen) en gestopt bij een mooie waterval. Die scheen 100 meter naar beneden te vallen, maar toen iemand ooit daar ging abseilen, bleek hij 20 meter touw tekort te komen…Neem dus altijd meer touw mee als je gaat abseilen ;).

De volgende ochtend was de mieser overgegaan in hevige regenval. Dat gaf mij de gelegenheid om uit te slapen en wat te lezen. Toen het rond half 12 wat opklaarde ben ik naar de vuurtoren en “ the most easterly point of the Australian mainland” gelopen. De volgende dag was het weer tijd voor mijn volgende bestemming: Surfers Paradise. Helaas regende het ook hier bij aankomst. Ik wilde de tijd toch nuttig besteden en heb mijn haar laten verven door een meisje uit Estland, want ja ook dat moet gebeuren…Ze was wel verrast door de kwaliteit van de Kruitvatverf ;).


Surfers Paradise staat bekend als een party city. Het kwam dan ook goed uit dat ik er op een zaterdagavond was ;). Dat is namelijk de avond van de “backpackers big night out”, wat inhoudt een pub crawl met honderden backpackers. Dit begon met “goon & sausages” in het hostel. Goon is de goedkoopste wijn die er maar is, verpakt in een plastic zak in een doos…. Hierna liepen we onder begeleiding van een bodyguard naar het centrum en pikten we backpackers van andere hostels op. Na een erg gezellige avond/nacht moest ik de volgende dag helaas al voor 10 uur uitgecheckt zijn, ook al verbleef ik in “sleeping inn”… Mijn bus naar Brisbane vertrok pas ’s avonds dus ik had nog een hele dag in Surfers. Na een strandwandeling ben ik door het stadje gaan lopen en heb ik nog de strandmarkt bezocht. Toen ik ’s avonds in Brisbane aankwam ondervond ik de scheve verhoudingen qua kosten voor het openbaar vervoer in Australië. Helaas was er geen pick up voor mij en moest ik de trein nemen naar het hostel. Voor slechts 5 minuten betaalde ik 5 dollar, terwijl ik in Sydney 4 uur in de trein kon zitten voor nog geen 12 dollar (retourtje naar de Blue Mountains)…

De eerste volledige dag in Brisbane, 25 augustus, heb ik nagenoeg alles gezien wat de stad te bieden heeft: de botanische tuinen, Chinatown, het museum, de kunstgalerie, een tempel, de South Bank Parklands, de lagoons en de story bridge. ’s Avonds was er een Meet & Greet in het hostel en werd er ook een eetcompetitie georganiseerd, waarbij er onder andere een kalfspiemel(!) gegeten moest worden… Zoals jullie zullen begrijpen heb ik het bij kijken gehouden… De volgende dag ben ik samen met een meisje uit Engeland, die ik bij de Meet & Greet ontmoet had, naar Mount Coot-Tha gegaan. Dit is een natuurpark met een schitterend uitzicht over Brisbane. Hier hebben we genoten van het uitzicht en wat rondgewandeld op zoek naar een waterval (dat slechts een klein stroompje bleek) en Aboriginalkunst.

27 augustus ben ik met de bus naar Noosa gegaan. Wat opvalt is dat je constant bekende gezichten tegenkomt en veel backpackers ongeveer dezelfde plannen hebben en naar het Noorden reizen. Hierdoor is het al enkele keren voorgekomen dat ik enkele dagen met wat backpackers kon optrekken, die ik vervolgens later weer tegenkwam in een hostel. De 1e middag in Noosa regende het helaas. We wilde toch wat zien en zijn naar het strand gelopen. Daar barstte het van de blauwe kwallen….en zagen we nog wat mooie weerverschijnselen, zoals een dubbele regenboog en een onweersbui in de verte. Het klaarde in de namiddag wat op dus besloten we om met de activiteit van het hostel mee te gaan en de zonsondergang van een mooi uitkijkpunt te bekijken. Het uitzicht was erg mooi, maar het begon helaas na 10 minuten weer te regenen. Dat terwijl het busje ons pas na 45 minuten weer zou oppikken….

’s Avonds was er een Meet & Greet en Live muziek en de volgende dag zijn we naar “Noosa National Park” gegaan om daar langs de kust en in het park te wandelen. De zee was op sommige plekken erg wild, waardoor de kwallen in het rond vlogen….In de avond was er gratis champagne in de bar van het hostel :). Samen met de maaltijden voor 5 dollar (€3,50) vraag ik me toch af hoe er winst gemaakt kan worden…

Na Noosa ben ik naar Rainbow Beach gegaan. Rainbow Beach is een erg klein dorpje dat pas 50 jaar bestaat. Naast het strand valt er weinig te beleven, maar het is de plek om naar Fraser Island te gaan, het grootste zandeiland ter wereld. Ik ben daar voor 3 dagen heengegaan en het was echt een super trip. Doordat de groep slechts uit elf mensen bestond (i.p.v. 32) kregen we de mogelijkheid om dingen te doen die normaal niet inbegrepen zijn in de tour. Ondanks de kleine groep waren er wel 7 verschillende nationaliteiten aanwezig: Brazilianen, Duitsers, Ieren, Engelsen, 1 kiwi, 1 Aussie en ik als enige Nederlander. We hebben 3 dagen rondgereden op het eiland in 2 4x4 jeeps, gekampeerd en verschillende stops gemaakt. Het eiland is echt schitterend en het is een bijzondere ervaring om constant op zand en af en toe door water te rijden.

De 1e dag zijn we gestopt bij Lake McKenzie, een heel mooi en helder meer. Enkele minuten nadat we op het strand lagen werd het zelfs nog beter toen de gids met een voetbal aan kwam lopen :). Ik heb mij die 3 dagen dus prima vermaakt tijdens al de zwemstops ;). Na het meer hebben we een korte wandeling door het regenwoud gemaakt en zijn we naar de camping gegaan. We hadden onze eigen camping met o.a. een barbecue, warme douches :) en ruimte om een kampvuur te maken. De 2e dag zijn we eerst naar de Champagne Pools gegaan om vervolgens een rots te beklimmen om haaien, walvissen en dolfijnen te spotten. Helaas zagen we slechts 1 walvis in de verte. Na de lunch op het strand zijn we naar een strominkje gegaan om lekker te dobberen. Vervolgens zijn we naar een ander meer gegaan om babyschildpadden te zien en zijn we de dag geëindigd met een schitterende zonsondergang en wederom een kampvuur. De 3e dag zijn we gestopt bij een schipwrak, zagen we 2 dingo's (die 'honden' die zo schattig lijken, maar dat absoluut niet zijn..) en hebben we een wandeling gemaakt naar een ander mooi meer, voordat we terugkeerde naar Rainbow Beach.

Vanmorgen heb ik de Sandblow wandeling hier gemaakt en over 1 uurtje kan ik mij opmaken voor een reis van 18 uur…Op naar Airlie Beach!

X Chelsea


  • 03 September 2014 - 22:11

    De Faasjes:

    Hey Chelsea,

    Jeetje meis nog maar 1,5 week, dan vlieg je alweer richting huis.
    Wel weer fijn om je straks te zien.

    We zijn zeer benieuwd naar je mooie verhalen en ervaringen.

    Tot gauw!!!

    Dikke kus,

    De Faasjes

  • 09 September 2014 - 13:40

    Ria Van Niekerk:

    Nu misschien wel naar het mooiste stuk?
    Ga je er ook onder water kijken?
    Moet je echt doen! Duiken hoeft niet eens; snorkelen is er ws al fantastisch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

Actief sinds 02 Mei 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 6935

Voorgaande reizen:

04 Mei 2014 - 15 September 2014

Stage Nieuw-Zeeland / backpacken Australië

Landen bezocht: